DZIANIN KRÓLOWA
SONIA RYKIEL
1964 Źródło: Pinterest - Lena Ambrose |
Uważała, że najpiękniejsza jest nagość, ale mimo to podbiła branżę, w której założeniem jest estetyczne zakrywanie ciała. Stała się sławna, gdy w należącym do jej męża butiku "Laura" Audrey Hepburn kupiła 9 (albo 14) zaprojektowanych przez nią swetrów. W gronie pierwszych fanek jej talentu znalazły się także Brigitte Bardot i Catherine Deneuve. Jej ukochanym kolorem była czerń, która idealnie komponowała się z burzą płomiennorudych pukli. Twierdziła, że to najbardziej uniwersalny i ponadczasowy z kolorów. Miłość do niego wywoływała porównania do Gabrielle Chanel, a te zrodziły projektantce prasowy pseudonim: "Coco Rykiel".
Kochała Paryż i nie lubiła staników. To podczas jej pokazu modelki po raz pierwszy w historii mody pojawiły się na wybiegu topless. W jej życiu moda szła w parze, ramię w ramię z literaturą. Twierdziła, że te dwie dziedziny są ze sobą ściśle powiązane, dlatego oprócz ubrań w jej butikach można kupić książki. Flirt ze słowem poskutkował wydawaniem nie tylko powieści czy szkiców o modzie, ale i opowiadań dla dzieci. Bo dzieci przewijają się stale w jej życiu i twórczości. Nie tylko w związku z tym, że jej dom mody uwzględniał najmłodszych klientów czy kobiety ciężarne - dla nich również powstawały kolekcje sygnowane nazwiskiem projektantki. To pierwsza ciąża stała się motorem napędowym działalności modowej. Od ciąży bowiem zaczęło się projektowanie.
Nietuzinkowa i niezależna - udało jej się zdemokratyzować modę. Stawiała na wygodę, wolność ruchu i ubiór przyjazny ciału. Strój miał się z nim scalać, miał być jak druga skóra.
L'Officiel Magazine - 1972 Źródło: Pinterest - Secondhandnew Vintage |
1972 Źródło: Pinterest - The Archivist |
1973 Źródło: Pinterest - Miss Dandy |
1985 Źródło: Pinterest |
Kochała Paryż i nie lubiła staników. To podczas jej pokazu modelki po raz pierwszy w historii mody pojawiły się na wybiegu topless. W jej życiu moda szła w parze, ramię w ramię z literaturą. Twierdziła, że te dwie dziedziny są ze sobą ściśle powiązane, dlatego oprócz ubrań w jej butikach można kupić książki. Flirt ze słowem poskutkował wydawaniem nie tylko powieści czy szkiców o modzie, ale i opowiadań dla dzieci. Bo dzieci przewijają się stale w jej życiu i twórczości. Nie tylko w związku z tym, że jej dom mody uwzględniał najmłodszych klientów czy kobiety ciężarne - dla nich również powstawały kolekcje sygnowane nazwiskiem projektantki. To pierwsza ciąża stała się motorem napędowym działalności modowej. Od ciąży bowiem zaczęło się projektowanie.
1973 Źródło: Pinterest - The Archivist |
1973 Źródło: Miss Peelpants |
1989 Źródło: Red List |
1994 Źródło: Pinterest - The Archivist |
1994 Źródło: Pinterest - 90srunway.tumblr.com |
Nietuzinkowa i niezależna - udało jej się zdemokratyzować modę. Stawiała na wygodę, wolność ruchu i ubiór przyjazny ciału. Strój miał się z nim scalać, miał być jak druga skóra.
Marie Claire - 1980 Źródło: Pinterest |
Elle France - 1967 Źrodło: Brigitte Ferrara |
Vogue Paris - 1975 Źródło: Shrimpton Couture |
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE STYLU MARKI SONIA RYKIEL:
- kolorowe, poziome paski,
- sweterki i sukienki dzianinowe,
- multikolorowe zestawy z dzianiny - dzianinowy total look,
- skromne, ale seksowne i kokieteryjne swetry - hitem POOR BOY SWEATER*,
- łączenie wełny i innych tkanin, np. koronki,
- stroje niewymagające biustonoszy,
- motywy paryskie - wieża Eiffle'a,
- uśmiechnięte, śmiejące się modelki na wybiegu - swawola częścią inscenizacji podczas pokazu,
- rozmiar oversize,
- ubrania noszone na "lewą stronę",
- rezygnacja z podszewek i wykończeń,
- nakrycia głowy - berety, czapki,
- szale jak boa,
- duże, tekstylne rozety i bukieciki,
- iluzje - nadruki guzików, pasków, łączenie jasnych kolorów z czernią,
- nadruki w formie słów i ozdobne aplikacje na swetrach,
- strój sportowy zaadaptowany do użytku codziennego,
- idea spodni jako niezbędnego elementu kobiecej garderoby,
L'Officiel Magazine - 1970 Źródło: Pinterest - Secondhandnew Vintage |
Vogue - 1972 Źródło: Silk Rayon |
Vogue Paris - 1974 Źródło: Theyroaredvintage |
- kolekcje to moda uniwersalna, a nie sezonowy kaprys,
- minimalizm,
- styl demode - dekonstukcja,
- ekscentryzm, indywidualność, fantazyjność,
- kobiecość, sensualność, niezależność.
*POOR BOY SWEATER - model swetra o długich, wyciągniętych rękawach; krótki, skromny, o pudełkowym kształcie; doceniony przez Audrey Hepburn
SONIA RYKIEL W DATACH - "PIERWSZE RAZY" MARKI
1963 r. - krótki sweterek trafia na okładkę francuskiego Elle,
Źródło: Le Monde |
1968 r. - Sonia Rykiel otwiera swój pierwszy butik w Paryżu,
1971 r. - pierwszy slogan na swetrze brzmi SENSUOUS
1972 r. - Women's Wear Daily przyznaje Soni Rykiel tytuł "Królowej dzianiny",
1974 r. - wychodzi kolekcja swetrów z odwróconymi szwami
1990 r. - powstaje siostrzana linia Sonia by Sonia Rykiel
1973 Źródło: Silk Rayon |
Elle France - 1971 Źródło: Pinterest - featherstonevintage.tumblr.com |
Cosmopolitan Magazine - 1973 (Sonia Rykiel z lewej) Źródło: emmapeelpants.wordpress.com |
Marie Claire - 1972 (Sonia Rykiel z lewej) Źródło: Miss Pandora |
SONIA RYKIEL W SŁOWACH:
"Między sukienką i mną toczy się wojna! Spodnie to równość."
"Natchnienie można czerpać ze wszystkiego, co człowiek przeżywa, co zjada, co widzi."
"Twórca to ktoś, kto ciągle tkwi u siebie w głowie, w niej się porusza. Ja stale miotam się w swojej głowie. Właściwie nigdy nie odpoczywam. Kto odpoczywa, nie jest twórca, bo twórczość zajmuje człowiekowi cały czas."
"Pisanie jest dla mnie częścią życia. A kiedy mi nie idzie - bo i tak się zdarza - jest mi ciężko i bardzo mi tego brakuje."
"Nigdy nie należy pisać 'koniec', bo coś skończonego to coś, co umarło - dlatego ja nigdy nie kończę."
Źródło: lalaforfashion.com |
1974-75 Źródło: Pinterest - The Archivist |
Harper's Bazaar - 1988 Źródło: Pinterest - Periodicult |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz